Hämeen Virkistysalueyhdistys haluaa lähteä valmistelemaan yritysryhmähanketta, jonka tarkoituksena on tukea Leader Linnaseudun alueella toimivien luontomatkailuyrittäjien palveluiden kehittämistä, markkinoinnin parantamista ja parempaa yhteistoimintaa. Huomio halutaan keskittää erityisesti luontomatkailutoimijoihin, koska he ovat virkistysalueyhdistyksen toiminnan ytimessä.
Hankkeen tarkoituksena olisi tukea Leader Linnaseudun alueella toimivien luontomatkailuyrittäjien palveluiden kehittämistä, markkinoinnin parantamista ja parempaa yhteistoimintaa. Yhdistys sai yritysryhmähankkeen valmisteluun EU:n maaseuturahoitusta Leader Linnaseudulta.
Kanta-Hämeen luontomatkailun tueksi tarvitaan vahvempia verkostoja, riittäviä resursseja ja selkeämpää strategista ohjausta
Valmistelurahan avulla saatiin kartoitettua alueen luontomatkailuyrittäjät sekä tärkeimmät yhteistyökumppanit kunnissa. Kunnissa tärkeimmät yhteistyökumppanit tulevat eri toimialoilta. Luontomatkailutoimijoilla on hyvin erilaisia palveluita tarjolla, mm. elämyksellisiä kävelyjä paikallisessa luonnossa, majoitusta, välinevuokrausta, hyvinvointipalveluita, retkeilyopastusta ja kahvila/ravintolapalveluita.
Luontomatkailutoimijoiden tarpeita ja kehittämisen kohteita kartoitettiin kyselyn ja työpajojen avulla. Valmistelussa luotiin myös verkostoja yrittäjien kesken, sekä yrittäjien ja kuntien välille. Yrittäjät saivat työpajojen kautta myös tietoa palvelumuotoilusta ja siitä, kuinka voivat parantaa omaa digitaalista löydettävyyttään.
Yritysryhmähankkeen valmisteluvaiheessa luotiin yhteinen tilannekuva hanketta varten. Tärkeimpänä todettiin, että alueella on paljon kehittämisen mahdollisuuksia erityisesti luontomatkailun saralla, mutta yrittäjät kohtaavat haasteita markkinoinnissa, asiakasvirtojen kasvattamisessa ja yhteistyön rakentamisessa. Yrittäjät arvostavat alueen erityispiirteitä, kuten luonnon ja kulttuurin yhdistämistä, mutta näkevät myös tarpeen erottua paremmin kilpailijoista. Kestävä kehitys ja vastuullisuus ovat tärkeitä teemoja, joita halutaan korostaa matkailupalveluissa. Yrittäjien ja kuntien välinen yhteistyö nähtiin olennaisena onnistumisen kannalta. Yhteistyötä tulisi vahvistaa niin yrittäjien kesken kuin alueen organisaatioiden välillä.
Kehittämisen kohteina on erityisesti digimarkkinointi, elämyksellisyys ja tarinankerronta. Näiden avulla alueen matkailun vetovoimaa voidaan lisätä. Lisäksi yrityksen palveluiden tuotteistaminen ja palvelumuotoilu koetaan tärkeänä, jotta asiakaskokemusta voidaan kehittää positiiviseen suuntaan.
Valmisteluvaiheessa tehdystä työstä huolimatta ja yrittäjien osallistumisesta työpajoihin, vain kaksi yrittäjää ilmoitti lopulta sitoutuvansa hankkeeseen. Tämä johtui osin resurssipulasta ja yritysten pienuudesta.
Tilannekuva pohjustaa ymmärrystä siitä, että Kanta-Hämeen luontomatkailu voi kehittyä merkittävästi, mutta sen tueksi tarvitaan vahvempia verkostoja, riittäviä resursseja ja selkeämpää strategista ohjausta.