Hämeen virkistysalueyhdistys

Hämeen virkistysalueyhdistys on toiminut vuodesta 1990. Nykyisin yhdistykseen kuuluu kaikki Kanta-Hämeen kunnat.

Kuntajäseniä ovat, Forssa, Hämeenlinna, Riihimäki, Hattula, Hausjärvi, Humppila, Janakkala, Jokioinen, Loppi, Tammela ja Ypäjä. Yhdistyksen toiminnassa ovat mukana myös Pälkäne ja Valkeakoski.

Hämeen virkistysalueyhdistyksen tarkoituksena on turvata ja kehittää sekä maakunnan oman väestön että tänne suuntautuvien ihmisten virkistysmahdollisuuksia, säilyttää ja vaalia maakunnan luonnon ja maiseman omaleimaisuutta. Käytännössä yhdistys avustaa maanhankinnassa ja koordinoi seudullisten virkistysalueiden sekä Hämeen Ilvesreitin ylläpitoa ja kehittämistä. Alueiden hoidosta vastaa pääsääntoisesti se kunta, jonka alueella virkistysalue sijaitsee.

Arvot ohjaavat vahvasti toimintaamme

• Hämeen virkistysalueyhdistys toimii vastuullisesti.
  • Hämeen virkistysalueyhdistys on helposti lähestyttävä ja avoin.
  • Hämeen virkistysalueyhdistyksen toiminnan lähtökohtana on asiakas, eli luonnossa liikkuja.
  • Hämeen virkistysalueyhdistys on jäsenkuntien kumppani ja ketterä toimija jäsenkuntien välillä.

Visio: Hämeen virkistysalueyhdistys on vaikuttava ja tunnettu portti Kanta-Hämäläisen luonnon äärelle.

Missio: Hämeen virkistysalueyhdistys auttaa luontomatkailusta ja -liikkumisesta kiinnostuneet ihmiset löytämään hyvinvointia Kanta-Hämäläisestä luonnosta.

Tukijäsenet ja virkistysalueiden omistus

Yhdistyksen tukijäseninä voivat olla Hämeen ulkopuoliset kunnat, yhteisöt ja yksityishenkilöt. Yhdistys voi ottaa vastaan myös avustuksia ja lahjoituksia.

Kartta Kanta-Hämeestä, johon on merkitty Hämeen virkistysalueyhdistyksen alueet.

Seudulliset virkistysalueet ovat kuntien yhteisomistuksessa. Jokaisella alueella on erilainen omistuspohja, mutta kaikkien toiminnassa mukana olevien kuntien asukkailla on käyttöoikeus kaikkiin alueisiin. Valtion maanhankinta-avustus välittyy alueostoihin virkistysalueyhdistyksen kautta. Yhdistyksen kautta kunnat ovat yhteistyössä hankkineet kaikkiaan 18 kaupalla 200 hehtaaria rantamaata ja 20 kilometriä rantaa.

Yhdistyksen hallitus

Yhdistyksen hallituksen jäsenet vuonna 2024 ovat:

Jenna Kankaanpää, puheenjohtaja | jenna.kankaanpaa (a) gmail.com

Ismo Ojansuu, varapuheenjohtaja

Eija Aittola

Jari Salmela

Satu Suomalainen

Markku Saastamoinen

Anssi Lepistö

Mika Penttilä

Yhdistyksen koordinaattori

Kirsi Roos | kirsi (a) hvay.fi

Kakasi maastopyöräilijää ajaa lumisessa metsässä.

Lue Hämeen virkistysalueiden ja muiden Kanta-Hämeen retkikohteiden kertomuksia Retkipaikan tarinoista (klikkaa tekstiä).

Kaikki Suomen virkistysalueyhdistykset löydät omalta verkkosivultaan (klikkaa tekstiä).

Virkistäviä luontohetkiä! #meemettään