Ohjeita ja opastusta retkeilijöille

Retkeily on parhaillaan rentouttavaa luonnossa liikkumista joka luo hyviä muistoja. Kun aihe on sinulle uusi, pohdit varmaan miten aloittaa retkeily. Näiltä sivuilta löydät hyödyllisiä ohjeita ja opastusta, jotka tekevät retkeilystäsi mahdollisimman miellyttävän kokemuksen. Kerromme sinulle mitä odottaa, mitä tulisi huomioida ja mitä kannattaa ottaa mukaan. Lue alta vinkit ja neuvot, jotka tekevät retkeilystäsi mukavan ja miellyttävän luontohetken. Tervetuloa tutustumaan ja valmistautumaan seuraavaan retkeesi!

Näin pääset alkuun retkeä suunnitellessa

Päiväretkelle voi lähteä lyhyelläkin varoitusajalla, mutta pienen suunnittelun avulla retkestäsi tulee mukava kaikille osapuolille. Päiväretken pituus voi olla mitä vaan yhdestä tunnista koko päivään. Valmistautumisen avulla voit luoda itsellesi varman ja turvallisen olon. Lisäksi tiedät minne olet menossa eikä aikasi kulu liikaa paikan etsimiseen.

Vehreässä metsässä kulkee pitkospuut.

Olet luultavasti jo miettinyt kohdetta tässä vaiheessa. Tarkista netistä miten kohteeseen pääsee ja kuinka pitkä reittisi tulee olemaan. Näitä tietoja löydät kuntien ja kaupunkien verkkosivuilta, Luontoon.fi -palvelusta ja virkistysalueyhdistyksen verkkosivuilta. Alueen kartasta kannattaa tallentaa kuva puhelimeen, sillä joka alueella ei ole kännykässä kuuluvuuksia.

Jokaisenoikeudet pätevät Suomen luonnossa, mutta kansallispuistoissa ja luonnonsuojelualueilla ei aina päde samat säännöt. Tarkista ennen lähtöäsi onko alueella omia sääntöjä esimerkiksi leiriytymisen, pyöräilyn tai tulenteon suhteen. Nämä tiedot löydät retkikohteen tai alueen verkkosivuilta.

Oma jaksaminen on tärkeää

Perhe on menossa kohti Kaukolanharjun näkötornia. Vanhemmat osoittavat tornia ja vauva on kantorinkassa mukana.

Oma jaksaminen on tärkeää luonnossa liikkuessa. Mitä pidempi suunniteltu retkesi on, sen tärkeämpää on muistaa juoda riittävästi vettä ja ottaa mukaan itselle sopiva määrä evästä. Varaa mukaasi myös roskapussi, sillä kaikki roskat tuodaan luonnosta pois.

Pukeudu sään mukaisesti – sadekelillä pue päällesi sadetta kestävät päällysvaatteet ja kengät. Sadeviitta mahtuu mukavasti repun päälle ja kumisaappaat pitävät veden kenkien ulkopuolella. Viileällä tai kylmällä kelillä ota mukaasi pysähdyksiä varten taukotakki tai -paita. Esimerkiksi villapaita jonka puet takin alle tai päälle tauon ajaksi. Aurinkoisella kesäkelillä muista päähine ja ihon suojaaminen.

Muista vastuusi tulen teossa

Ennen lähtöä tarkista alueen sääennuste, jotta osaat pukeutua sään mukaisesti. Näin vältyt kylmettymiseltä märissä vaatteissa tai aurinkoisena kesäpäivänä auringonpistokselta. Muista tarkistaa myös voimassa olevat varoitukset. Tarkistaa tuulivaroitus mikäli liikut vesillä ja voimassa oleva metsä- ja ruohikkopalovaroitus mikäli aiot sytyttää nuotion.

🔥 Muista, että tulet saa tehdä vain sille osoitetulle paikalle. Maastopalovaroituksen aikaan tulia saa sytyttää vain hormilliselle, katetulle tulipaikalle. Lue lisää tulenteosta Metsähallituksen sivuilta (luontoon.fi/retkeilynabc/tulenteko).

Luonnon ehdoilla

Jätä liika aikataulutus muualle kuin retkelle. Ulkona kuljet luonnon ehdoilla, ja matkan varrella on mukava pysähtyä ihailemaan luontoa ja sen tarjoamia elämyksiä. Toisinaan sää voi muuttua yllättäen ja saatat joutua muuttamaan suunnitelmiasi. Varaa itsellesi riittävästi aikaa, jotta saat luotua mukavan retkielämyksen.

Retkeilijän muistilista:

• Tarkista varusteesi ja pukeudu sään mukaisesti
  • Lataa puhelimesi jo kotona
  • Lue ennakkoon alueen säännöt
  • Tarkista sääennuste ja voimassa olevat varoitukset (ilmatieteenlaitos.fi/varoitukset)
  • Kerro jollekin minne olet menossa ja kauanko suunnittelet viipyä retkellä
  • Pakkaa mukaasi riittävästi vettä ja tarvittaessa evästä
  • Muista tuoda roskat pois luonnosta