Hämeen virkistysalueyhdistyksen uutiskirje 3/2024

Nainen kävelee reppu selässä metsäpolulla. Vierellään kaksi koiraa, joilla on takit päällä.

Yhteistyötä oppilaitosten kanssa

Keväinen tervehdys Hämeen virkistysalueyhdistykseltä! Talvi on tuonut mukanaan uusia yhteistyökuvioita yhdistykselle HAMKin ja LABin kanssa sekä ensimmäisen hankkeen, joka sai AKKE-rahoitusta Hämeen liitolta. Yhdistyksen verkkosivut saivat nykyaikaisen ilmeen – käythän kurkkaamassa!

Kirjeen liitteenä on tulostettava Retkietiketti-juliste (A4) kuntasi luontoliikuntapaikoille tai esimerkiksi kouluihin. Ohjeet on tuottanut ja julkaissut Metsähallitus vuonna 2023.

Voit ladata tiedoston englannin tai ruotsin kielellä Metsähallituksen sivuilta.

Löydä luonto – Kanta-Hämeen luontokohteet saavutettavaksi

Luonnon virkistyskäyttöä ja luontomatkailua lähdetään edistämään Hämeen virkistysalueyhdistyksen ensimmäisen hankkeen avuin. Löydä luonto -hankkeen aikana kehitetään luontokohteiden ja -reittien sekä luontopalveluiden löydettävyyttä digitaalisesti. Luontokohteet ja -reitit tuodaan yhteen matkailupalveluiden kanssa samalle verkkoalustalle avoimen rajapinnan kautta maakunnan matkailun yhteiselle Visit Häme -sivustolle. Avoimina rajapintoina luontokohteiden- ja palveluiden osalta käytetään Lipas.fi ja DataHub -palveluita. Lue lisää hankkeesta yhdistyksen verkkosivuilta.

Osana hanketta luodaan verkosto Kanta-Hämeen kuntien luontoreiteistä vastaaville. Verkoston tarkoituksena on toimia kohtaamispaikkana saman työn ääressä oleville sekä mahdollistaa reittien ja kohteiden kehittäminen yli kuntarajojen. Verkosto kokoontuu etätapaamiseen 3 kertaa hankkeen aikana. Tapaamisissa kehitetään myös osaamista. Aiheina on Lipas.fi Ulkoilutietopalvelun sisällöntuotantoon ohjaaminen sekä omaan työhön sopivalla tavalla osaamisen kehittäminen luontokohteista viestiessä.

Metsähallituksen uuden Luontoon-palvelun kehittämisestä vastaava Niko Tynkkynen tulee verkoston tapaamiseen kertomaan uudistuvasta Luontoon-palvelusta ja Lipas.fi-palvelun uudesta ulkoilutietopalvelusta. Voit lukea Luontoon-palvelun uudistuksesta Metsähallituksen verkkosivuilta. Päivämäärä varmistuu lähiviikkoina ja kutsu lähetetään sähköpostitse luontoreiteistä vastaaville henkilöille.

Olemme mukana ulkoilutapahtumissa

Toukokuu 2024 – Ulkoilu- ja retkeilytapahtuma Ypäjällä

Ypäjän kunnan ja Hevosopiston yhteispalaverissa Hämeen virkistysalueyhdistyksen kanssa syntyi idea yhteisestä ulkoilutapahtumasta. Olemme olleet mukana suunnittelemassa ja koordinoimassa koko perheen ulkoilu- ja retkeilypäivää, joka järjestetään Ypäjän Hevosopiston alueella ja ympäristössä.

Perjantaina 4.5. tapahtuma järjestetään Ypäjän kunnan koululaisille. Oppilaat eskareista yläkoululaisiin osallistuvat tapahtumaan opettajien kanssa ja pääsevät kokeilemaan erilaisia ulkoilulajeja. Hämeen virkistyalueyhdistys on perjantaina mukana opettamassa tulentekotaitoja ja vastuullista tulentekoa.

Lauantaina 5.5. tapahtuma on kaikille avoin klo 10-16. Lauantain tapahtumapäivänä yhdistyksen pisteellä on Trangian kokoamiskisa, josta voi voittaa mieluisan palkinnon. Katso tapahtuman Facebook sivu täältä.

Elokuu 2024 – ulkoiluharrastusfestivaali Nouxfest

Hämeen virkistysalueyhdistys on mukana Nouxfest-tapahtumassa, joka kokoaa ulkoilman ystävät Nuuksioon elokuussa 2024. Tapahtuman tavoitteena on madaltaa kynnystä ulkona liikkumiseen ja edistää niin osallistujien kuin luonnon hyvinvointia.

Olemme varanneet messuosaston käyttöömme tapahtuman ajaksi. Lisäksi pidämme lyhyitä 10-20 minuutin esittelyjä messulavalla Kanta-Hämeen luontokohteista. Kuntien edustajien on mahdollista tulla maksutta osastolle mukaan esittelemään oman paikkakunnan parhaita ulkoiluelämyksiä. Ilmoittautua voi suoraan koordinaattorille: kirsi.roos@hvay.fi.

Nouxfest on uusi nelipäiväinen ulkoiluharrastusten festivaali Nuuksiossa 8.-11.8.2024. Tapahtuman keskuksena toimii Suomen luontokeskus Haltian tapahtumakenttä, ja aktiviteetit suuntautuvat lähistön metsiin, järville ja kallioille.

Nouxfest tuo yhteen harrastajat ja harrastukset sekä niihin liittyvät tuotteet ja palvelut. Osallistujat pääsevät kokeilemaan erilaisia ulkoliikuntatapoja, oppimaan harrastustaitoja ja tutustumaan Nuuksion ja koko Suomen ulkoilumahdollisuuksiin.

Järjestelyissä ovat lisäksi mukana Metsähallitus, Solvallan urheiluopisto ja joukko muita kumppaniyrityksiä ja -yhteisöjä Nuuksiosta ja eri puolilta Suomea.

Mukavaa kevättä!

#meemettään

www.hvay.fi

Vinkit Kanta-Hämeen ulkoilukohteisiin Facebookissa

Hämeen virkistysalueyhdistyksen uutiskirje saapuu 3-4 kertaa vuodessa kaikkien Kanta-Hämeen kuntien yhteyshenkilöille, valtuustolle ja kuntajohtajille. Uutiskirje julkaistaan myös yhdistyksen verkkosivuilla.