Hämeen virkistysalueyhdistyksen uutiskirje 2/2024

Nainen kävelemässä reppu selässä polkua pitkin vihreältä heinäalustalta kohti metsää.

Hämeen Ilvesreitin kunnostustyöt

Kanta-Hämeen maakunnallinen retkeilyreitistö on saanut talven aikana oman domainin: hameenilvesreitti.fi. Hämeen Ilvesreitin kunnostustöitä haastoi tänä vuonna myöhään saapunut kevät. Kunnostustoimia päästiin aloittamaan vauhdilla huhtikuun lopussa kun maa ja lumet sulivat. Lopen Kivisammaljärven silta kunnostettiin opiskelijatyönä uuteen uskoon toukokuussa.

Hämeen Järviylängön kartta sisältää vanhentuneita reittiosioita. Hämeen Ilvesreitin työryhmä suunnitteli paperikartan uusimista kesäksi 2025. Käyttöoikeussopimusten uusiminen sijoittuu vuosille 2027-2028, joten paperikartan teko päätettiin siirtää lähemmäksi tätä ajankohtaa.

Nouxfest

Hämeen virkistysalueyhdistys on mukana Nouxfest-tapahtumassa, joka kokoaa ulkoilman ystävät Nuuksioon 8.-11.8.2024. Tapahtuman tavoitteena on madaltaa kynnystä ulkona liikkumiseen ja edistää niin osallistujien kuin luonnon hyvinvointia. Tapahtuman keskuksena toimii Suomen luontokeskus Haltian tapahtumakenttä, ja aktiviteetit suuntautuvat lähistön metsiin, järville ja kallioille. Lue lisää Nouxfestistä täältä.

Olemme varanneet messuosaston tapahtumasta. Messuosastolla esittelemme Kanta-Hämeen luontokohteita ja Hämeen Ilvesreittiä. Messulavalla esittelemme Hämeen Ilvesreittiä ja sen eri osioita.

Kuntien on mahdollista tulla maksutta osastolle mukaan esittelemään oman paikkakunnan parhaita ulkoiluelämyksiä tai toimittaa oman kunnan ulkoiluesitteitä näkyville. Ilmoittautua voi suoraan koordinaattorille: kirsi.roos@hvay.fi.

Yhdistyksen kevätkokous pidettiin 29.5.2024

Kevätkokous hyväksyi vuoden 2023 tilinpäätöksen ja myönsi vastuuvapauden hallitukselle ja muille tilivelvollisille. Yhdistyksen tukijäsenten maksuluokkia muutettiin seuraaviksi: yksityishenkilön tukijäsenmaksu on 30€ / vuosi. Yhdistyksille ja yrityksille tukijäsenmaksu on 250€ (tai haluamansa summa). Vuoden 2025-2027 talousarvio siirrettiin yhdistyksen hallituksen käsiteltäväksi. Yhdistyksen puheenjohtajalle päätettiin lisätä 500€ vuosipalkkio.

Syyskokouksen ajankohta on tiistai 26.11. klo 16.00.

LAB-ammattikorkeakoulu ja Hämeen virkistysalueyhdistys toteuttavat yhteistyössä Kanta-Hämeen pyörämatkailun kehittämishankkeen.

Häme by Cycle -hanke vahvistaa Kanta-Hämeen maaseudun matkailuun liittyvän liiketoiminnan elinvoimaisuutta parantamalla yritysten mahdollisuuksia asiakastarpeita vastaavien pyörämatkailun tuotteiden ja palvelujen kehittämiseen, luomalla uutta yhteistyötä pyörämatkailusta kiinnostuneiden toimijoiden välille sekä lisäämällä alueen pyörämatkailureittien ja -palvelujen näkyvyyttä.

Hankkeessa tuotetaan Kanta-Hämeen kiinnostavimpiin nähtävyyskohteisiin tukeutuva Häme by Cycle -runkoreitti sekä siihen liittyviä paikallisia päiväretkireittejä, edistetään Tervetuloa pyöräilijä -tunnuksen näkyväksi tekemistä ja käyttöönottoa, kehitetään pyörämatkailijoille räätälöityjä tuotteita ja palveluja sekä lisätään alueen reittien ja palvelujen näkyvyyttä järjestämällä näkyvyyttä edistäviä tempauksia ja tuottamalla teemaan liittyviä visuaalisia materiaaleja. Tämän lisäksi hanke nostaa vastuullisuuden näkökulmaa matkailussa. Sillä on myönteisiä vaikutuksia myös Kanta-Hämeen viihtyisyyteen asumisen ja vapaa-ajanvieton paikkana.

Hankkeen kohdealue on Kanta-Häme. Kohderyhmään kuuluvat maaseutualueen pk-yritykset. Asiakasnäkökulmasta hanke edistää sekä kotimaista että kansainvälistä matkailua.

Hankeaika on 1.8.2024 – 31.12.2026.

Uudistuva Luontoon-palvelu ja Lipas sisällönsyöttö

LIPAS-projekti järjestää sisällönsyötön koulutuksia syksystä 2024 alkaen yhteistyössä Suomen Ladun ja Metsähallituksen kanssa. Ohjelmateriaalia tuotetaan sisällönsyötön tueksi. Kunnat voivat pohtia jo nyt ketä sisällönsyöttäjäksi tulee. Apua voi pyytää esimerkiksi alueen ulkoilu-ja lajijärjestöiltä.

Myös kesätyöntekijöiden ottamista mukaan sisällöntuotantoon kannattaa harkita.

Tallenne ja materiaalit  sisällöntuottajien webinaarista 21.5.2024 löydät täältä: https://www.luontoon.fi/kansallinen-ulkoilutietopalvelu-webinaari

Tätä linkkiä saa jakaa!

Ulkoilureitin turvallisuusasiakirjat

Tukes muistuttaa, että turvallisuusasiakirja tulee laatia ulkoilureiteistä, joihin liittyy merkittäviä riskejä reitillä kulkijoiden tai ulkopuolisten henkilöiden turvallisuudelle. Useimmat kaupunkialueella ja tasaisessa maastossa sijaitsevat luontopolut ovat selkeäpiirteisiä ja helppokulkuisia, niihin ei turvallisuusasiakirjaa tarvitse laatia. Esimerkiksi pitkä vaellusreitti erämaassa sisältää suurempia riskejä ja vaatii turvallisuusasiakirjan. Myös reittien monikäyttö voi lisätä reitin riskejä ja edellyttää usein turvallisuusasiakirjaa.

Jokaisesta yksittäisestä ulkoilureitistä ei välttämättä tarvitse tehdä omaa turvallisuusasiakirjaa. Useamman eri reitin tiedot voi koota yhteen turvallisuusasiakirjaan. Esimerkiksi yhden kunnan tai kansallispuiston kaikilla reiteillä voi olla yhteinen turvallisuusasiakirja.

Lue lisää Tukesin verkkosivuilta: https://tukes.fi/tuotteet-ja-palvelut/kuluttajille-tarjottavat-palvelut/kuntoliikunta-ja-ulkoilu/kuntoilu-ja-ulkoilureitit

Vinkit ja linkit:

Retkietiketti

Kirjeen liitteenä on tulostettava Retkietiketti-juliste (A4) kuntasi luontoliikuntapaikoille tai esimerkiksi kouluihin. Ohjeet on tuottanut ja julkaissut Metsähallitus vuonna 2023.

Voit ladata tiedoston englannin tai ruotsin kielellä Metsähallituksen sivuilta.

Kaikille avoin ja soveltava ulkoilu

Suomen Latu järjestää maksuttoman kurssin kaikille avoimen ja soveltavan ulkoilun toteuttamiseen ja ohjaamiseen syksyn ja talven aikana. Lue lisää Suomen Ladun verkkosivuilta.

Terveysmetsätoiminta hyvinvoinnin ja terveyden tukena

Luken webinaari 27.8. klo 10-11.30.

Webinaarissa kuullaan puheenvuoroja terveysmetsiin liittyvästä tutkimuksesta sekä siitä, miten aiheen tutkimustietoa on sovellettu käytännön toimintaan eri paikkakunnilla.

Kohderyhmänä on luonto ja terveys -aihepiirin käytännön toimijat kunnissa ja hyvinvointialueilla sekä tutkijat.

Ilmoittaudu mukaan tämän linkin kautta

Reipasta kesää ja rentoa lomaa!

#meemettään

www.hvay.fi

Vinkit Kanta-Hämeen ulkoilukohteisiin Facebookissa

Hämeen virkistysalueyhdistyksen uutiskirje saapuu 3-4 kertaa vuodessa kaikkien Kanta-Hämeen kuntien yhteyshenkilöille, valtuustolle ja kuntajohtajille. Uutiskirje julkaistaan myös yhdistyksen verkkosivuilla.