Hämeen Ilvesreitin historia

Hämeen Ilvesreitti on Kanta-Hämeen maakunnallinen retkeilyreitti, jonka historia ulottuu vuosikymmenten taakse ja sen toteutus on vaatinut merkittävää panostusta alueen kehittämiseen. Reitistön kehitystyö aloitettiin Hämeen järviylängön matkailun kehittämishankkeen yhteydessä vuosina 2006–2009.

Alkuvaiheet 90-luvulla

Hämeen Ilvesreitin idea lähti liikkeelle 1990-luvulla, kun Kanta-Hämeen alueella ryhdyttiin suunnittelemaan laajaa luontovirkistysverkkoa. Tavoitteena oli yhdistää virkistys- ja suojelualueet Kanta-Hämeen kolmen kaupunkiseudun välillä ja tarjota mahdollisuus monipuoliseen luonnossa retkeilyyn. Reitin suunnittelussa ja toteutuksessa on huomioitu alueen arvokas geologia ja luonnon arvot, mikä tekee siitä erityisen arvokkaan ja monimuotoisen reitin.

Hämeen Ilvesreitin suunnittelu ja rakentaminen on ollut esimerkkinä onnistuneesta yhteistyöstä eri organisaatioiden välillä. Reitti rakennettiin vuosina 2007-2010, ja sen suunnittelusta ja toteutuksesta vastasi Hämeen liiton maakuntakaavoittaja Hannu Raittinen yhdessä Hämeen virkistysalueyhdistyksen kanssa. Hannu toimi yhdistyksen asiamiehenä kyseisten vuosien aikana. Hän oli myös mukana valmistelemassa Hämeen virkistysalueyhdistyksen perustamista vuosina 1988-1990 yhdessä Eero Kuosmasen ja Pentti Turusen kanssa.

Reitti yhdistää merkittäviä luonto- ja kulttuurikohteita, kuten Tammelan kansallispuistot Liesjärvi ja Torronsuo sekä Saaren kansanpuiston, Hämeenlinnan Ahveniston, Hattulan Tenholan linnavuoren ja Riihimäen Riutan. Viimeisin reittiosio luotiin Hattulan ja Hämeenlinnan välille loppuvuodesta 2023, mikä täydentää reitistön yhtenäiseksi kokonaisuudeksi. Reitin varrelle luotiin useita levähdyspaikkoja, kuten laavuja, nuotiopaikkoja ja uimapaikkoja, jotka tekevät reitistä houkuttelevan ja helppokäyttöisen retkeilijöille.

Nykytila

Tulevaisuudessa reittiä pyritään kehittämään entisestään, jotta se säilyy houkuttelevana ja monipuolisena kaikille retkeilijöille. Reitin kunnossapito tapahtuu tällä hetkellä yhden ihmisen voimin.

Hämeen Ilvesreitti tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden tutustua Kanta-Hämeen kauniiseen ja monimuotoiseen luontoon. Se on merkittävä vetovoimatekijä alueella ja tärkeä osa Kanta-Hämeen luontovirkistysverkostoa. Lue lisää Hämeen Ilvesreitistä ja tutustu reitteihin.